maanantai 24. lokakuuta 2016

Hätävaranumero

Joskus aiemmin valitin, miten epäluotettava älypuhelimeni on herätyskellon virkaa toimittaessaan. Se ei soi jos äänet eivät ole päällä ja jos äänet pitää päällä, se rimputtaa minut hereille milloin mistäkin syystä. Kyllästyin mokomaan ja otin Kimmon vanhan peruskapulan herätyskelloksi. Ääntä piisaa ja vibrakin on niin tehokas, että kalistaa melkein molemmat paikat hampaista.

Nykyään unten maille meno tapahtuu sen verran varhain, että haluan myös varmistaa oman rauhani ja vaiennan virallisen luurin. Siinä on vain se ongelma, että jos minut pitää saada kiinni jostain syystä, en kuule soittoa. Herätykseen heräämättömyys ei ole suurin ongelmani, koska tähänkin asti isompi probleema on ollut nukahtaminen ja taju kankaalla pysyminen, mutta ihmeitähän tapahtuu. Jos soitto ei soi ja työt odottavat, olisi hyvä olla laite, jolla minut saa ampaisemaan liikkeelle. Niinpä sain idean hankkia herätyskellooni prepaid-liittymän.

Kävin lauantaina Prismassa ja lampsin DNA:n liikkeeseen ostamaan liittymää. Nuori mies alkoi tentata syytä prepaidin hankintaan.
"Noh, katsos kun minun pitää herätä tosi aikaisin ja oman puhelimen herätys on huono. Otin pojan entisen luurin siihen käyttöön, että voin säätää omani aina täysin hiljaiseksi etten herää mihinkään ylimääräiseen pilpatukseen. Sitten jos sattuu, että nukun pommiin niin olisi hyvä kun pomo voisi johonkin laitteeseen soittaa ja ajaa työmaalle. Oliko tarpeeksi perustelua?"
"Joo, kyllä tuo oli aika hyvin selitetty. Entäs liittymäjutut, onks sulla ne hoidettu meidän kautta?" myyjä kyseli ystävällisesti.
"Ei ole mutta kunnossa ovat, elä myy mulle mitään", vastasin toivottavasti yhtä ystävällisesti.
"Vai sillä tavalla, no mites sitten ylipäätään tulit tänne meille?" myyjä jatkoi kyselyään. (Kai heille on opetettu, että kaikkeen pitää löytyä syy.)
"No kun tulin tuolta ja tää kauppa oli lähinnä niin poikkesin sitten tähän", selitin kädellä huitoen tulosuuntaan.
Myyjä repesi nauramaan.
"No nyt tämä kyllä oli viimeseen asti suunniteltu!"
"Eikö?"
Kiittelin palvelusta ja lähdin liittymineni. Se oli puolin ja toisin mukava asiointi. Minä sain mitä halusin hyvällä palvelulla varustettuna, myyjä sai myytyä edes jotain ja vielä huvittavat selitykset päälle.

Toivottavasti uni maistuu entistä paremmin kun selusta on turvattu.

Ei kommentteja: